pondělí, 29 leden 2018 22:23

Jak správně připravit data a ušetřit tak čas Featured

Příspěvek zveřejnil Daniel
Ohodnoťte příspěvek
(0 hlasů)
V minulém článku jsem narazil na problém, že agentury často musí data připravit znovu a tím zakázku prodloužit a celkově tak i prodražovat celou zakázku. Na argumentování, že to jinak prostě nejde, jsem se musel proti tomu ohradit. A to jen v případě, že opravdu nešlo o přípravu něčeho speciálního jako obalů či speciálních tisků, kdy bylo např. potřeba separovat pláty, připravit ořez či speciální parciální lak a tak dále. Ale bavíme se tu o čtyřbarevném tisku např. pro billboard. Předem si motiv promyslím, pokud je potřeba, tak si jej načrtnu na papír, ale vesměs pak již vše probíhá elektronicky. Základ je vědět, jaké prvky v návrhu použijeme.

Jak postupovat?


1. Základ si připravím v Adobe Photoshopu. Jedná se zejména o pozadí a celkovou kompozici. A rychle si vymezím místa na text a jiné prvky. Zatím pracuji jen s hrubými daty v rozlišení cca 90 DPI na výslednou velikost pro zachování detailu a barev.

2. Kompozice vytvářím vždy pro vše v Adobe Indesign, a zde již data připravuji v poměru 1:1 na výsledný formát. Pokud se jedná o formáty nad 10m2, vyplatí se připravovat data v poměru 1:10 ale samozřejmě s desetinásobným rozlišením. Důvod je prostý a to omezení velikosti pracovní plochy programu.

3. Nepoužívám v návrzích různé stíny a natož, abych textové prvky dělal ve Photoshopu. Pokud to design vyžaduje, tak jedině jako vložený inteligentní objekt ve vektorech, čímž si zajistím, že když budu potřebovat zvětšit motiv, tak to půjde bez ztráty kvality.

4. Hlavní je nepoužívat nikdy rastrovaný text, kdyby se takto připravovaný text zvětšil, tak by se rozpixeloval a to by bylo vidět.

5. Když už jsem si připravil vektory a texty a vložil je do Indesignu, tak je čas na úpravu pozadí a začít pracovat se skutečným rozlišením. Když takto připravené pozadí vložím do Indesignu, tak se souborem můžu dále pracovat a posouvat prvky motivu ve vektorech a písma.

6. Klientovi v tuto chvíli můžu vyexportovat náhledové PDF a poslat mu jej k náhledu.

7. Z 80% úpravy, které se dějí jsou vesměs textové, či posunout nějaké prvky či vyměnit pozadí. Každá tato část se dá měnit separátně, tak že to neovlivňuje výsledný výstup a příprava se stává značně efektivní a i případné úpravy.

8. Když je vše hotové, tak klient řekne, že chce poslat data, tak příprava takových dat netrvá již dny a ani hodiny, ale spíše minuty a já jsme schopen odeslat data obratem bez čekání. Data vyexportuji do požadované formy PDF-X, podle toho pro jakou tiskovou technologii jsou data potřeba.

Jaký tento přístup má výhody?

1. připravujete již tisková data a odpadává další předtisková příprava
2. celkově šetříte více jak 50% času potřebnou na přípravu zakázky
3. máte naprostou kontrolu nad daty a nemůže se stát, že to co odsouhlasí klient je jiné, než jak se pak připraví tisková data
4. máte spokojeného klienta,který nemusí zdlouhavě čekat na data
5. snáze přeskládáte data na jiný formát i při velkém rozlišení

Na co si dávat pozor či myslet dopředu?

1. pokud to dovoluje motiv, myslete na to, že motiv může být udělán jak horizontálně tak vertikálně a potřebuje tak dostatečný spad na krajích a pro tyto případy je ideální naprosto čtvercový motiv, ale neberteto to jako dogma, ale pomůže to
2. vždy myslete na dostatečné spady a připravujte data se spadem
3. data můžete připravovat v RGB, jelikož při výsledném exportu se barvy převedou do cílového prostoru CMYK, ale pokud chcete mít naprostou kontrolu na barevností, připravujte vše ve CMYKu, ale připravte se na to, že budete pracovat s většími daty, jelikož již nepracujete se 3 barvami, ale čtyřmi.
Přečteno 296 krát Last modified on pátek, 16 únor 2018 21:40
Login to post comments
logo
© 2017 Daniel Hauser. All rights reserved

Hledat