neděle, 28 leden 2018 12:15

Jak ušetřit klientovi více jak 60% nákladů

Příspěvek zveřejnil Daniel
Ohodnoťte příspěvek
(0 hlasů)
Jak ušetřit klientovi čas a peníze a to i více jak 60% Jak ušetřit klientovi čas a peníze a to i více jak 60%
Často při svém jednání s potencionálními klienty narážím na otázku v čem je vlastně rozdíl mezi agenturou a námi nabízeném řešení. Tak mě napadlo se na toto téma trošku podívat.

V této branži se pohybuji více jak 18 let, kdy jsem začínal jako obyčejný grafik "fotošopák". Dál jsem pracoval jako kreativec v agentuře až v neposlední chvíli jsem stál na opačné straně barikády v roli klienta pro velké firmy jako Crocodille, kde jsem řídil marketing. Jako kreativec v agentuře nad sebou máte řadu lidí, kteří zajišťují, aby zakázka dopadla jak má a klient byl spokojen.

V agentuře se na jedné zakázce tedy podílí mnoho profesí a to vše klient musí zaplatit a samozřejmě se na tom odráží i cena za poskytnuté služby.

Když si vezmu, že jsem jako klient zadával kampaň, tak proces byl pro mne značně komplikovaný a zdlouhavý. Proč? Tak se podívejme na jednoduchém příkladu jak to fungovalo:

1. Pokud jsem nedělal výběrko, tak jsem sepsal "Brief pro agenturu" a popsal tam celé pozadí projektu, koho chci oslovit, jak to má vizuálně působit, co si mohou dovolit a co očekávám, že bude výstupem.

2. Sešel jsem se se zástupcem agentury často nazývaném "Account manager" či jsem se sešel přímo s majitelem agentury. Brief jsme probrali a samozřejmě padla hned zásadní otázka: "Jaký na to máte Budget?". Samozřejmě, že nějaký budget vždy byl, ale vždy mě to dokázalo rozčílit, když agentura začala otázkou: “Za kolik?”. Otočil jsem, že jim dám skečovné, samozřejmě jsem z části chápal, že potřebují zaplatit práci, ale na druhou stranu jsem chtěl vidět, že něco dokážou. Vždy to bylo těžké vyjednávání, ale nějak jsme se dohodli.

3. Pak přišly dva rozdílné přístupy, vždy se to lišilo povahou práce a agenturou. V jedné mi poslali rovnou nějaký rozpočet, smlouvu a zálohovou fakturu. Což bylo opravdu velice zvláštní, obzvlášť u agentur s kterými jsem spolupracoval poprvé a neměli jsme společnou historii. Tedy z mé strany panovala veliká skepce k takovým agenturám, které si to takzvaně chtějí jen odfajfkovat a rychle vyfakturovat a tím i podmiňovali, že začnou pracovat. Upozorňuji, že zatím nic neukázali.

A pak tu byly agentury, které na mě rovnou poslaly celé týmy s projektovými manažery, kreativci, art directory a bůh ví kdo ještě přišel. Dobré na tom bylo, že se agentura opravdu snažila pochopit co chceme a rovnou se snažila nastínit jak toho dosáhnout. Jakmile agentura získala veškeré potřebné údaje, tak si na to vzala nějakou krátkou dobu (tak 2-4 týdny v průměru) na zamyšlení. A samozřejmě po této době přišla agentura s nějakým hrubým návrhem a s tradičním rozpočtem a zálohovou fakturou, kterou podmiňovala začátek prací. Vyjímkou vždy byla jen agentura, která nás znala a dokázala si říct nějakou paušální sazbu a hned mi nestrkala fakturu před nos a počkala až na dokončení projektu.

V tuto chvíli, když si vezmu, že už jsem to nějaké agentuře zadal, tak jsme živili i při nejmenším 3 profese, které z toho musí být zaplaceny.
Máme tu:
Account managera
Grafika
a vždy tam je pan majitel resp. firma

Ale ve většině případů těch profesí bylo mnohem více:
Account manager
Project manager
Art director
Grafik
jo a nesmím zapomenout na Copywritera, co kdybych chtěl na ten Billboard napsat více jak 5 slov :-)

4. Když jsem měl štěstí, tak už více lidí se na tom projektu nepodílelo a já jsem dostal co jsem chtěl a potřeboval jsem jen několik kol úprav, které si agentura nechala řádně zaplatit. Ikdyž původní rozpočet narostl o další procenta, tak jsem ve fázi kdy jsem řekl agentuře, perfektní, tak mi dodejte data. Ejhle, tady přichází další profese na kterou jsem zapomněl, ty data se přeci na tak velký billboard musí připravit. Tedy prakticky připravit znovu a na to bude potřeba zase nějaký čas navíc, týden či dva bylo skoro povinné minimum. Naštěstí aspoň, že v ceně se s tím počítalo a bylo kalkulováno.

Tak si to shrňme:

Prošel jsem si procesem, kdy jsem musel:
- připravit Brief
- sejít se s kým jsem mohl
- živil jsem na tom více jak 5 lidí
- rozpočet se mi navýšil nečekanými koly úprav min o 10-20%
- a od zadání jsem na tom strávil 2 měsíce než jsem dostal co jsem potřeboval


A teď jsem měl čekat další dobu, než vlastně ta udělaná data se udělají znovu.

V tomto bodě jsem vždy jako profesionál se nad celým tím zastavil a zeptal se, proč to budou připravovat znovu? Vynaloží tolik úsilí, aby mi podali návrh, který se musí znovu předělat. Chápu to u obalového materiálu či nějakého speciálního tisku, kdy je nutné separovat pláty a vytvářet parciální lak či míchat Pantone barvy, abych mohl tisknout co nejméně barvami. Ale tady, kdy jsem chtěl na obyčejný papír jen obrázek, který se tiskne složením čtyř základních barev CMYK? Vždy se mě snažili přesvědčit, že to jinak nejde, že to je zajetý systém a dělají to tak odjakživa a nikdo si nestěžuje.

Já říkám, že to jde jinak. Co připravovat data, která jdou rovnou poslat do tisku? Z mých zkušeností to je pro mě jako vyhotovitele jen cca 10-15% času potřebného navíc na přípravu. Toto je převážně spíše strojový čas, kdy se musí počítač vypořádat s velkým objemem dat při přípravě, ale jinak grafik dělá stejné procesy znovu. O tom jak šetřit čas a peníze při přípravě dat si napíšeme jindy.

Tedy touto přípravou ušetřím min. 45% času, ale díky postupům se dá příprava optimalizovat i na více jak 60% času a to znamená pro klienta značnou úsporu času.

Chcete to vyzkoušet? Tak mi napište a ozkoušejte naše služby.
Přečteno 499 krát Last modified on pátek, 16 únor 2018 22:03
Login to post comments
logo
© 2017 Daniel Hauser. All rights reserved

Hledat